Als copywriter hoor ik weleens dat iedereen webteksten kan schrijven, dat iedereen voor het internet kan pennen. Maar ik – en vele collegacopywriters met mij – zullen beamen dat het schrijven van webteksten moeilijker is dan op het eerste gezicht lijkt. Om dit te aan te tonen, zet Gitage in dit blogbericht zes veelgemaakte fouten op een rij. Wat je beter wel en niet kunt doen bij online teksten, kom je hieronder te weten.

Fout 1 – Beroerde opmaak

Een goed artikel of een prima blogstuk kan zo goed geschreven zijn als het wilt, de looks kunnen je de inhoud van je tekst in één klap naar de maan helpen. Pietepeuterige of onleesbare lettertypes, maken de kans dat de lezer je stuk van begint tot eind leest erg klein. Op het internet lezen is bovendien ook lastiger dan van een blad papier, dus schenk de nodige aandacht aan voldoende grote letters en het bijhorende contrast.

Hierbij komt nog eens een prettige omkadering, zoals afbeeldingen, tabellen en andere graphics. Je inhoud blijft even sterk, maar andere elementen houden het verhaal spannend en bevorderen het lezen. Ook opsommingstekens, tussenkoppen en andere eyecatchers maken je presentatie een pak aangenamer, wat de kans dat de lezer je tekst helemaal uitleest ook meteen vergroot.

Een handige tip is om je tekst niet alleen op je eigen computer of laptop te lezen, maar ook met andere browsers, besturingssystemen, smartphones en monitoren. Zo ben je zeker van een optimale opmaak en hoef je niet meer te twijfelen aan de looks van je webtekst.

 

Fout 2 – Zondige schrijfstijl

Zoals eerder gezegd, is schrijven lang niet weggelegd voor Jan en alleman. Velen menen dat, aangezien ze als geen ander weten hoe ze hun boodschap onder de aandacht willen brengen, er geen enkele reden is om de tekst niet zelf te schrijven. Maar… schrijven is een kunst, wat maakt dat deze stelling niet zo vanzelfsprekend is. Het resultaat? Grammaticale fouten, ellenlange zinnen, ontsporende betogen, lelijke dt-fouten en ga zo maar verder. Webteksten hebben nood aan een foutloze pen en er moet dan ook aan een paar eenvoudige regeltjes worden voldaan:  zorg ervoor dat alle zinnen ertoe doen, hou de alinea’s kort en deel lange teksten in met een duidelijk vooruitzicht, een mooi afgebakende kern en een kort en bondige conclusie.

Een rechterhand die vaak uit het oog verloren wordt, is hierbij je spellingschecker. Hij is gratis en voor niets en is allesbehalve tijdrovend. Gebruik hem dus zeker, want je haalt er hier en daar altijd wel wat schrijffouten uit.

 

Fout 3 – Magere titels

Een artikel kan prachtig zijn, maar helemaal niet aanspreken. Een slappe hoofdtitel kan zo al veel bezoekers afschrikken, waardoor ze je tekst links zullen laten liggen. Het is daarom van belang om de nodige tijd te stoppen in het verzinnen van prikkelende titels, waardoor de lezer als vanzelf begint verder te lezen.

Enkele tips zijn om de woorden “jij” of “je” te verwerken in je titels. Je spreekt hiermee de lezers immers direct aan. Bijvoorbeeld: “Ben jij ook schuldig aan deze zes fouten?” of “Angst voor slechte webteksten? Zo doe je er wat aan!”. Wat ook altijd mooi is, is de verwerking van een Engelse titel in je tekst. Het werkt catchy en het is bovendien ook een ware trend binnenin het copywrite wereldje. Bijvoorbeeld: “Six dont’s when writing web content”.

 

Fout 4 – Te weinig durf

Mensen neigen vaak naar een te braaf karakter wanneer ze schrijven voor hun website. Een zakelijke website dient bijvoorbeeld een product of een dienst te verkopen, het vormt als het ware het uithangbord van hun online winkel. Maar meestal vertellen ze eenvoudigweg wat ze doen en wat hun product of dienst kost en is er weinig of niets te merken van verkoopskills. Uiteraard is het niet nodig om “agressief” te werk te gaan en om de lezer je aanbod door de keel te duwen, maar je kan hem wel alvast opwarmen door in te spelen op zijn noden en wensen. Zo moet je bijvoorbeeld denken in de richting van welk “probleem” de lezer heeft, wat de “vraag” precies is en of het niet fijn zou zijn als zijn “probleem” voorgoed tot het verleden behoort. Pen woorden neer als “Lees snel verder, want ik bied je de oplossing” en beëindig je tekst met je contactgegevens, zodat je de kans aanzienlijk vergroot dat iemand daadwerkelijk contact met je opneemt.

Een handige tip hierbij is dat je moet verkopen op gevoel en niet specifiek of de kenmerken van je product of dienst. Zo zal je ook geen stofzuiger aankopen, omdat hij een bepaald aantal Watt heeft, want dit zegt op zich niets. Je zal hem wel kopen, omdat hij twee keer zoveel stof opzuigt in bijvoorbeeld de helft van de tijd, zodat jij je sneller kunt bezighouden met wat je graag doet en waar je nu verre van toekomt.

 

Fout 5 – Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken

In het algemeen nemen mensen maar al te vaak zichzelf als uitgangspunt, een klassieke fout en aanpak die waarschijnlijk goedbedoeld is, maar helemaal niet aanslaat op het internet. Ik ben die, ik ga zus en zo te werk en ga zo maar verder: het zegt misschien veel over jezelf, maar niets over je diensten.

Wees je ervan bewust dat een bezoeker in enkele seconden beslist of hij nu wel of niet blijft op je website. Het zijn die seconden die je met beide handen moet grijpen om hem aan te spreken en om zijn aandacht te trekken. Wijs hem op zijn alom bekend pijnpunt of netelige situatie, zorg voor herkenning en ga dan over naar jouw oplossing.

 

Fout 6 – Lak aan SEO musts

Wil je je tekst laten opmerken door Google en andere zoekmachines? Denk dan aan de toevoeging van links, de benoeming van bronnen, de formulering van een uitnodigende meta beschrijving en ga zo maar verder. Ze dragen allemaal stuk voor stuk bij tot de leesbaarheid van je tekst én tot een hogere ranking in de zoekmachines. Share ook regelmatig op sociale netwerken, als Facebook, LinkedIn enzoverder. Let wel op: wanneer je een doorlinkt naar een andere pagina, zorg er dan voor dat je de lezer ook effectief doorverwijst naar deze informatie. Er is namelijk niets zo ergerlijks voor de lezer als zelf nog naar de juiste informatie op zoek te moeten gaan.

 

Conclusie

De bovenstaande dont’s en musts zijn niet heilig, maar ze voorkomen wel dat je jezelf onderscheidt van de rest van je concurrentie. Pas ze slim toe op je webtekst en je bent al aardig op weg om een goede SEO webtekst te formuleren! Laat je opmerken door de buitenwereld, wek de interesse van anderen en vooral: maak publiciteit voor jezelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *