Zoekmachine optimalisatie – of kortweg SEO naar de Engelse term “Search Engine Optimization” – klinkt wat ingewikkeld in de oren, maar in feite staat het voor een eenvoudige filosofie: trachten zo goed mogelijk te scoren met uw website op de resultatenpagina’s van de diverse zoekmachines als Google. Maar hoe behaal je nu precies een goede ranking in deze zoekmachines?                                          

Gitage gaat alvast in op één van de belangrijkste factoren, namelijk de SEO-tekst. Om eerlijk te zijn, vind ik de term “SEO-tekst” een slecht gekozen benaming. Het woord valt elke dag opnieuw, maar als ik het hoor, gaan mijn haren als vanzelf omhoog staan. Een SEO-tekst bestaat eigenlijk niet, aangezien het hoofdzakelijk draait om het schrijven van relevante en waardevolle content voor de lezer. Als je daarmee rekening houdt, dán optimaliseer je een tekst ten volle – uiteraard mits een goede opbouw – en dit tegelijkertijd voor de klant als voor de zoekmachines. Maar wat maakt een tekst nu juist waardevol en relevant?

SEO-teksten: vroeger versus nu

Doorheen de jaren heeft SEO een ware metamorfose ondergaan. Vroeger ging het namelijk voornamelijk over keyword density of keyworddichtheid. Het maakte toen niet uit hoe onsamenhangend of hoe grammaticaal slecht je tekst geschreven was, als het keyword – of de zoekterm waarop lezers zoeken – maar vaak genoeg in de tekst in kwestie voorkwam. Dat was de echte manier om vindbaar te worden, dat was de weg naar succes. Zo kan je al bijna gaan denken dat iedereen een SEO-tekst kan schrijven, niet? Er wordt toch geen ingewikkelde kennis vereist, zolang je de keywords maar verwerkte in de tekst. Een paar hyperlinks naar de SEO-pagina’s en klaar is kees! Google deed de rest.

Maar nu is het anders. Google heeft een veranderlijk karakter en vandaag de dag staat kwaliteit dan ook bovenaan het lijstje van absolute SEO musts. Een paar keywords in je tekst stoppen, is bijgevolg lang niet meer voldoende! Anno 2013 kijkt Google naar de waarde van webpagina’s, naar de relevantie en naar de kwaliteit. Dit uit zich dan in meerdere aspecten op de website: welke woorden staan er allemaal in de tekst? Wordt de tekst ondersteund door de aanwezige afbeeldingen? Als het dus op copywriting aankomt, draait het niet zozeer meer om de eerder vermelde keyworddichtheid, maar – gelukkig voor Gitage – om meer kwaliteit en om relevantie.

Nog even een korte toelichting: vroeger werd een keyworddichtheid van 5% tot zelfs 10% aangeprezen. je kan al denken dat dit de leesbaarheid niet ten goede uitkwam. In elke 10 woorden komt er dan eenzelfde woord terug en dat is nu ook niet precies kwalitatief, toch? Nu wordt het aangeraden om teksten te schrijven waar een zoekwoord een dichtheid van 1% – 2% heeft, meer ruimte dus voor kwaliteit!

SEO-teksten: hoe schrijf je ze?

Kwaliteit is een makkelijk uitgesproken woord, maar iets moeilijker om op papier te brengen. Iedereen wilt stiekem dat hun website goed vindbaar is op het wereldwijde web, dus iedereen wilt ook goed geschreven teksten neerpennen. Dus, hoe doe je dat? Het mag dan wel complex lijken, de sleutel tot de oplossing is eenvoudigweg terugkeren naar de basis: bepaal de doelgroep en het doel van de website, begrens het onderwerp en de boodschap en stippel de structuur uit.

De SEO in SEO-teksten

Je vraagt je misschien af waar Search Engine Optimization blijft in dit geheel. Simpel: eigenlijk dienen al je teksten SEO-proof te zijn. Het onderwerp is over het algemeen (een deel van) de zoekopdracht die je lezers hebben gebruikt waarna ze op de pagina zijn uitgekomen. En je wilt toch in principe alle pagina’s (uitzonderingen daargelaten) vindbaar maken? Een grondige doelgroep- en zoekwoordanalyse hoort altijd vooraf te gaan aan het schrijven van de tekst. Dat geeft de juiste input voor het onderwerp van de tekst en voor welke doelgroep je schrijft, maar ook op welke woorden de tekst vindbaar moet worden.

Natuurlijk zijn de SEO-technieken nog van toepassing, aangezien het de tekst nog beter vindbaar maakt. Het mooie is, dat als je die zogeheten SEO-technieken toepast, je de tekst eigenlijk gewoon beter lees- en scanbaar maakt voor je lezers. En dat is dus precies wat Gitage bedoelt: je schrijft eigenlijk geen SEO-tekst, maar een kwalitatievere tekst voor je lezers.

Voor zij die zich toch pinnen op de SEO-copywrite regeltjes…

… Hieronder vind je nog enkele tips en tricks terug om te schrijven volgens den regels van de SEO-kunst:

  • Pas je aan aan je doelgroep: leef je in in je lezers. Is de pagina gericht naar jongeren of naar ouderen? Wat is hun kennis over de producten of het bedrijf waarover je schrijft? Ken je in je directe omgeving iemand die tot je doelgroep kan behoren? Schrijf dan voor die persoon en pas je stijl, woordgebruik aan hem/haar aan;
  • Zoals eerder gezegd is een keyworddichtheid aan te raden van ongeveer 1 à 2%;
  • Gebruik de juiste zoekwoorden op de juiste plaats, zeker in de titel! Dit titel van een webpagina vormt nog steeds een belangrijke SEO factor;
  • Maak gebruik van titels, tussentitels en bullets zodat de lezer in een oogopslag de boodschap te zien krijgt;
  • Maak je tekst makkelijk leesbaar: Lezen van een scherm is veel moeilijker dan lezen op papier. Schrijf kort en bondig: paragrafen van maximaal 4-5 zinnen, zinnen van maximaal 10 woorden, geen overbodige adjectieven, bijwoorden of werkwoorden enzoverder;
  • Denk steeds na over de zogenaamde call-to-action en de bijkomende links: Welke reactie wilt u van uw lezers? Moeten ze intekenen op uw actie, een product aankopen, informatie opvragen, enz. Plaats per pagina een call-to-action en zorg ervoor dat de link met de call-to-action duidelijk en op zichzelf staand is. Vermijd “Lees meer” of “Klik hier”. Met “Ontdek de voordelen van…” zal u veel beter scoren. Plaats tot slot de links ook op het einde van een zin;
  • De klant is koning, ook op een website. Let er dus op dat je niet overdrijft met “we” of “ons bedrijf”. Richt jeu tot de lezer en spreek deze aan met “u” of “je”;
  • Variëren is attractief schrijven:
    • Wissel korte en lange paragrafen en zinnen af. Bijvoorbeeld: koken op aardgas is zeer aangenaam omdat het vuur onmiddellijk de gewenste temperatuur bereikt. Aan is aan en uit is uit.
    • Stel vragen. Bijvoorbeeld: op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan bent u bij ons aan het goede adres.
    • Voeg één-woord-zinnen toe. Bijvoorbeeld: resultaat? Nog meer tevreden klanten.

Denk er dus aan: zoekmachines hebben een kwalitatieve content nodig om hun rankings aan te sterken. Een goede content betekent een kwaliteitsinjectie voor de website in kwestie en haar bezoekers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *