Content management, het is een term die meer en meer opduikt op het internet en vooral in de schrijverswereld. Het omvat alles wat met online schrijven te maken heeft, gaande van teksten op websites tot de redactie van blogstukken en het beheer van sociale media. Maar ook nieuwsbrieven en e-books horen hierbij. Nieuwsbrieven spreken voor zich, maar wat is nu precies een e-book en hoe maakt u er één?

Wat is een e-book?

De benaming zegt het een beetje zelf; het is een boek, maar dan in digitale vorm. Meestal in pdf-formaat, zodat het gemakkelijk te downloaden, te lezen en te printen is. De populariteit van deze e-books steeg de afgelopen jaren enorm hard en dat is voor en reden.

Wilt u uw omgeving en uw klanten laten zien dat u bezig bent met uw passie of vak? Dan is een e-book schrijven precies wat u te doen staat. Dit kan vrij eenvoudig zijn, zeker met de volgende tips van Gitage.

E-book in 6 simpele stappen

  1. The subject says it all

Een e-book begint altijd met het uitdokteren van een goed onderwerp. Waarin bent u geïnteresseerd? Wat is uw beroep? Welke kennis wilt u doorgeven? Kortom: een pakkend, maar aantrekkelijk onderwerp om te lezen.

Tip: staar u niet blind op een titel, want schrijft u eerst de tekst, dan komt de titel vanzelf!

  1. Structure it

Deze stap gaat eigenlijk gepaard met een brainstormsessie. Schrijf alles op wat u kan verzinnen over uw onderwerp en ga dan pas over tot de organisatie van uw e-book. Maak hoofdstukken, voeg ze samen, delete er een paar en noem maar op totdat u een aantrekkelijke structuur krijgt. Hebt u dit gedaan per hoofdstuk, doe dit dan opnieuw, maar dan voor de paragrafen en eventueel daarna voor de subparagrafen.

Tip: hiermee hebt u meteen de inhoudsopgave van uw e-book, ideaal want nu hoeft u deze niet meer apart op te stellen en het is eveneens uw leidraad voor de rest van de stappen.

  1. Write it down

Het is niet de bedoeling om uw e-book binnen het uur af te hebben. Werken met deze tijdspanne voor ogen staat haast gelijk aan kwaliteitsverlies. Besteed in plaats daarvan voldoende tijd aan het schrijven en verdeel deze tijd over meerdere dagen, bijvoorbeeld twee uurtjes per dag. Op deze manier hebt u meer tijd om inspiratie op te doen en om hiervan uitgebreid gebruik te maken.

Tip: werk volgens de verkregen inhoudstabel van stap 2. Zo weet u zeker dat u niets vergeet en kan u met een helder hoofd werken. Werk bijvoorbeeld ook met de koppenstructuur van Word om een duidelijke structuur te geven aan uw boek.

  1. Editing

Editen betekent herschrijven; het mooier maken van uw tekst. Tijdens deze stap haalt u er schoonheidsfouten, spellingsfouten en andere valkuilen uit. Het is ook een absolute must om tijdens deze stap de tekst te vervolledigen, voordat u overgaat naar stap 5, de opmaak. Voegt u namelijk daarna nog tekst toe of verwijdert u woorden of zinnen, dan zal de indeling niet mooi meer uitkomen en moet u opnieuw aan de opmaak beginnen.

Tip: gebruik ongeveer om de 4 regels een witregel voor een optimale leeservaring, plaats paginanummers onderaan elke pagina, maak een kop- en voettekst met uw gegevens en copyright, zet belangrijke woorden of zinsdelen in het vet, ga voor een zwarte tekst, vergeet geen voor- en nawoord en ondersteun uw tekst door krachtige afbeeldingen. Een leuke foto voor op uw cover kan u onder andere terugvinden op istockphoto.com.

  1. Digital design

De uiteindelijke looks van uw e-book zijn net zo belangrijk als de content ervan. Bent u goed met Photoshop, dan is het programma Cover Action Pro een echte aanrader. Eenvoudige, maar prachtige designs maken het plaatje van uw e-book compleet!

Tip: bent u niet thuis in designen, dan kan u deze stap misschien beter overlaten aan een pro. Een professionele designer weet ongetwijfeld raad met uw e-book en ze hoeven heus niet veel te kosten.

  1. Let the world know

Deze laatste stap is de evidentie zelve. Is uw boek klaar, dan is het hoog tijd om deze bekend te maken. Misschien kan u hem verkopen, maar wilt u het iedereen gemakkelijk maken, zet hem dan simpelweg online en bezorg iedereen die u wilt de bijhorende link of mail hem naar alle mogelijke geïnteresseerden. Op deze manier laat u de buitenwereld weten dat u bezig bent met uw vak én creëert u tegelijkertijd naambekendheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *